Autor Wiadomość
Filip_Stankiewicz
PostWysłany: Czw 16:28, 23 Paź 2008    Temat postu:

Jak wynika z artykułu pod względem zakorkowania Gdańsk jest jednym z najgorszych miast. Podobnie bez ładu działa np. Hania Gronkiewicz-Waltz w Warszawie, ale są i dobre przykłady.

Kilka tygodni temu "Gazeta Wyborcza" (także tam się zdarza coś wartościowego) zamieściła tabelę ze średnią prędkością ruchu w dużych miastach - Gdańsk był przedostatni! W Polsce jest wiele miast, które mają średnią prędkość ponad 30-40 km/h - w Gdańsku było to 15 km/h - czy to nie jest DUŻA różnica???

Są duże miasta, jak np. Hamburg gdzie niemal nie ma korków. To jest zadanie władz miasta, nie ciągłe pokazywanie się na jakichś imprezach organizowanych za nasze pieniądze. Oczywiście, że to wymaga dużych nakładów, nawet wyburzeń - ale jak ktoś ma koncepcję to potrafi poprawić sytuację, a jak nie ma to powinien odejść.

Poniżej tabelka z prędkościami w największych miastach w Polsce:
miasta.gazeta.pl/plock/1,35701,5661604,Plocczanie__nie_dajmy_sie_zakorkowac.html

Moim zdaniem indolencja Adamowicza i spółki nie wynika tylko z braku umiejętności, ale zupełnie innych priorytetów niż rozwój miasta. A jakich? Dam w tym miejscu link dotyczący sprawy z innego miasta:

Centralne Biuro Antykorupcyjne twierdzi, że dwaj architekci powołując się na wpływy w departamencie architektury wrocławskiego urzędu miasta obiecywali pewnemu biznesmenowi przekształcenie gruntów. Usługa miała być kompleksowa – aż do zatwierdzenia decyzji na sesji rady miejskiej. Miało to kosztować cztery miliony złotych. Połowę tej kwoty miał wziąć ktoś z urzędu.
prw.pl/articles/index_reports/39/czy-wroclawskim-ratuszem-wstrzasnie-afera-korupcyjna

Warto też poczytać o przekazaniu pieniędzy przez władze Warszawy z PO na modernizację stadionu Legii, której właścicielem jest ITI (właściciel TVN): pilkarskidziennik.pl/index.php/orange-ekstraklasa/warszawa-dofinansuje-stadion-legii.html

W tym kontekście nie dziwi bojkot TVN przez Prawo i Sprawiedliwość:
wiadomosci.wp.pl/kat,1016779,title,Dlaczego-PiS-bojkotuje-TVN,wid,10446298,wiadomosc.html
Filip_Stankiewicz
PostWysłany: Nie 13:23, 12 Paź 2008    Temat postu: Nieudolność władz hamuje rozwój Gdańska

Dziesięć lat rządów Platformy Obywatelskiej w Gdańsku pod przywództwem Pawła Adamowicza skłania do próby oceny tego okresu. Szczególnie interesująca, z powodu wciąż zwiększających się korków, jest dziedzina komunikacji. Przez 10 lat władzom Gdańska nie udało się zbudować drogi z dwoma pasami ruchu z centrum miasta do obwodnicy i lotniska – nieudolność w tym zakresie dotyczy m.in. ul. Słowackiego, ul. Spacerowej – wyremontowanej bez jej poszerzenia czy zwężonej na dolnym odcinku ul. Kartuskiej. Ten ostatni przypadek jest szczególnie jaskrawy, ponieważ stworzono wysepki w miejscu gdzie mógł przebiegać trzeci pas ruchu – mógłby tam odbywać się ruch wahadłowy, rozwiązanie często spotykane w Europie. Brak planowania i zdolności przewidywania, określając łagodnie, widać najwyraźniej w przestarzałym i zmienianym w niewielkim stopniu układzie drogowym południowej części Gdańska, gdzie od wielu lat powstają wciąż nowe osiedla. Drogi pozostają wąskie i często są zakorkowane. Brak spójnej koncepcji widoczny jest także na przykładzie budowanej na granicy Gdańska i Sopotu hali na 15 tysięcy miejsc. Nie będzie ona miała przez jeszcze wiele lat po otwarciu dwupasmowego dojazdu.

Inwestycje drogowe prowadzone w Gdańsku to najczęściej remonty istniejących ciągów, nie poprawiające znacząco przepustowości dróg w Gdańsku. Oczywiście nowa nawierzchnia czy dodanie ścieżek rowerowych poprawia sytuację mieszkańców, a wymiana instalacji podziemnych najczęściej jest przydatna, ale przeznaczenie tych środków na budowę nowych ciągów komunikacyjnych czy poszerzenie istniejących o dodatkowe pasy ruchu poprawiłoby sytuację nieporównanie bardziej. Osobną sprawą jest tempo prowadzenia prac – powodujący gigantyczne korki remont centrum Gdańska trwałby znacznie krócej, gdyby prace prowadzone były także po godzinie 14.00. O powolnym tempie remontu wielokrotnie informowały lokalne media. Zdumienie budzi fakt, że Paweł Adamowicz w ostatnich dniach w telewizyjnych reklamówkach chwali się tą inwestycją!

Kolejny przykład braku elementarnej logiki w zarządzaniu Gdańskiem widać na przykładzie stawiania sygnalizacji świetlnych. Nie są one realizowane pod kątem poprawy bezpieczeństwa, co mogłoby uratować życie i zdrowie wielu mieszkańców Gdańska. Najbardziej jaskrawym tego przykładem jest kilkuletnie oczekiwanie na zbudowanie sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na ul. Trakt Świętego Wojciecha. Jest to jedna z dwóch tras przelotowych z Gdańska na południe Polski, samochody jadą tam z dużą prędkością - często znacznie przekraczając 100 km/h. W tym czasie zbudowano wiele sygnalizacji na ulicach, gdzie ruch jest znacznie mniejszy i wolniejszy – są również sygnalizacje zbędne, na przykład postawione przed rondami. Z powodu braku decyzji o postawieniu sygnalizacji świetlnej na Trakcie Świętego Wojciecha zginęli tam ludzie – władze Gdańska z Pawłem Adamowiczem włącznie ponoszą pośrednio odpowiedzialność za ich śmierć.

Prezydent Gdańska odpowiada za funkcjonowanie wszelkich podległych mu służb, dlatego powinien mieć jak największą wiedzę o swoim mieście. Im więcej czasu Prezydent dużego miasta poświęci na pracę merytoryczną tym lepsze funkcjonowanie miasta. W tym kontekście duże wątpliwości budzi zasiadanie Pawła Adamowicza w Radzie Nadzorczej Gdańskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej oraz Radzie Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. W dodatku w obu radach pełni on funkcję przewodniczącego. Prezydent dużego miasta, a zwłaszcza takiego jak Gdańsk, ma oczywiście do wypełnienia także funkcje reprezentacyjne. Jednak wygląda na to, że Paweł Adamowicz koncentruje się głównie na uświetnianiu swoją osobą niezliczonych większych, mniejszych i całkiem małych uroczystości. Jest to oczywiście sympatyczne dla innych osób biorących udział w tych imprezach oraz pozwala na bardzo częstą obecność w mediach, ale nie może pozostać bez wpływu na jakość zarządzania miastem.

Nieudolność władz Gdańska widoczna jest nie tylko w dziedzinie komunikacji, ale poruszenie innych zagadnień wymagałoby znacznie obszerniejszego tekstu. Poza tym zaniedbania i błędy w infrastrukturze komunikacyjnej są jednym z ważniejszych czynników hamujących rozwój naszego pięknego miasta.

Filip Stankiewicz

Artykuł został opublikowany na portalu wp.pl. Warto przeczytać komentarze na moim blogu:

wiadomosci.wp.pl/kat,1016779,title,Nieudolnosc-wladz-hamuje-rozwoj-Gdanska,wid,10326596,wiadomosc.html

filipstankiewicz.salon24.pl/91733,index.html

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group